Svar: Urolig søvn stadigvæk :)

16. november 2020

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Karina

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du sender mig jeres dagsrytme, for når jeg ser planen for dagen, så slår det mig, at jeres dreng kun tilbydes 4 flasker i døgnet. Og jeg tror faktisk, at en del af jeres uro og natlige søvnproblemer hænger sammen med dette.

Jeg ved ikke, hvad din dreng vejer, mens hans mælkebehov afhænger naturligt af dette, og hvis han ofte drikker f.eks. 200 ml i hver flaske og således får 800 ml mme dagligt, så kan det måske sagtens dække hans behov (det afhænger som sagt af hans vægt). Men, det kan faktisk ofte være bedre at tilbyde lidt mindre i hver flaske og tilbyde 1-2 flasker ekstra i stedet. Og da jeres dreng nu nærmer sig de 6 måneder og lyder til at være godt igang med skemaden, så vil jeg faktisk også anbefale dig, at du begynder at introducere lidt morgengrød for ham, så han får 3 måltider skemad dagligt.

Mit forslag til en dagsrytme, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og dagen begynder stille og roligt hos jer. Det er helt okay, at han har en tidlig rytme, altså starter dagen tidligt.

Morgen 7.30: Tilbydes en lille smule grød (½ dl) med frugtmos som topping og vand af kop.

Formiddag 8.30-9: Flaske og puttes til formiddagslur. Det er helt naturligt, at flasken indgår som en del af hans putteritual, så det er rigtig fint, at I fornemmer, at han selv efterspørger dette.

Frokost 11: Tilbydes lidt grød (anden slags end om morgenen) eller tilbydes lidt grøntsagsmos, og vand af kop. Spiser her måske ½-¾ dl.

Flaske og puttes til ...

Annonce

... middagslur ca. kl 12, som nu

Eftermiddag 15.30-16: Flaske og sover herefter en lille powernap, må gerne tage denne lur i fars arme, hvis de hygger sig med det

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos (½-¾ dl.) og vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. 19.30-20...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sen aften eller først på natten 22-01: Drømmeflaske og sover videre.

Som du kan se, så indgår der 6 flasker i min dagsplan, og jeg tænker, at dette er vigtigt for at give jeres dreng bedre og mere sammenhængende søvn. Det er især vigtigt med drømmeflasken sen aften, så når og hvis jeres dreng vågner op omkring kl 22-23, så vil jeg anbefale, at du giver ham flaske der - og derefter putter ham igen, gerne i egen seng, hvor han så kan sove videre - og herefter sover han så videre til næste morgen tidlig, hvor han tilbydes flaske igen. Måske vil en flaske kl 06 faktisk være med til at gøre, at han begynder at sove lidt længere og starter dagen senere, det må tiden vise, lige nu er det helt okay, hvis han har en tidlig rytme.

Jeg anbefaler ikke, at du øger mængden af skemad, altså at hvert måltid skal være ekstra stort. Det er meget fint, hvis han spiser bare ½ dl. til max ¾ dl, så der stadig er plads til mælk i maven. Det er bedre, at han spiser ½ dl. 3 gange dagligt og får sine flasker, end at han spiser 1.5 dl. på en gang...

Hele dagens rytme og hans indtag af mad og især mælk i løbet af dagen vil naturligt spille ind på nattens forløb, jeg håber derfor at min dagsplan giver lidt idé om, hvad I kan ændre hos jer for at få mere sammenhængende nattesøvn :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor