Svar: Urolig søvn stadigvæk :)
16. november 2020
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du sender mig jeres dagsrytme, for når jeg ser planen for dagen, så slår det mig, at jeres dreng kun tilbydes 4 flasker i døgnet. Og jeg tror faktisk, at en del af jeres uro og natlige søvnproblemer hænger sammen med dette.
Jeg ved ikke, hvad din dreng vejer, mens hans mælkebehov afhænger naturligt af dette, og hvis han ofte drikker f.eks. 200 ml i hver flaske og således får 800 ml mme dagligt, så kan det måske sagtens dække hans behov (det afhænger som sagt af hans vægt). Men, det kan faktisk ofte være bedre at tilbyde lidt mindre i hver flaske og tilbyde 1-2 flasker ekstra i stedet. Og da jeres dreng nu nærmer sig de 6 måneder og lyder til at være godt igang med skemaden, så vil jeg faktisk også anbefale dig, at du begynder at introducere lidt morgengrød for ham, så han får 3 måltider skemad dagligt.
Mit forslag til en dagsrytme, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og dagen begynder stille og roligt hos jer. Det er helt okay, at han har en tidlig rytme, altså starter dagen tidligt.
Morgen 7.30: Tilbydes en lille smule grød (½ dl) med frugtmos som topping og vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Flaske og puttes til formiddagslur. Det er helt naturligt, at flasken indgår som en del af hans putteritual, så det er rigtig fint, at I fornemmer, at han selv efterspørger dette.
Frokost 11: Tilbydes lidt grød (anden slags end om morgenen) eller tilbydes lidt grøntsagsmos, og vand af kop. Spiser her måske ½-¾ dl.
Flaske og puttes til middagslur ca. kl 12, som nu
Eftermiddag 15.30-16: Flaske og sover herefter en lille powernap, må gerne tage denne lur i fars arme, hvis de hygger sig med det
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos (½-¾ dl.) og vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30-20...
Sen aften eller først på natten 22-01: Drømmeflaske og sover videre.
Som du kan se, så indgår der 6 flasker i min dagsplan, og jeg tænker, at dette er vigtigt for at give jeres dreng bedre og mere sammenhængende søvn. Det er især vigtigt med drømmeflasken sen aften, så når og hvis jeres dreng vågner op omkring kl 22-23, så vil jeg anbefale, at du giver ham flaske der - og derefter putter ham igen, gerne i egen seng, hvor han så kan sove videre - og herefter sover han så videre til næste morgen tidlig, hvor han tilbydes flaske igen. Måske vil en flaske kl 06 faktisk være med til at gøre, at han begynder at sove lidt længere og starter dagen senere, det må tiden vise, lige nu er det helt okay, hvis han har en tidlig rytme.
Jeg anbefaler ikke, at du øger mængden af skemad, altså at hvert måltid skal være ekstra stort. Det er meget fint, hvis han spiser bare ½ dl. til max ¾ dl, så der stadig er plads til mælk i maven. Det er bedre, at han spiser ½ dl. 3 gange dagligt og får sine flasker, end at han spiser 1.5 dl. på en gang...
Hele dagens rytme og hans indtag af mad og især mælk i løbet af dagen vil naturligt spille ind på nattens forløb, jeg håber derfor at min dagsplan giver lidt idé om, hvad I kan ændre hos jer for at få mere sammenhængende nattesøvn :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske